„Ovdje se i umire, da bi se živjelo“

30 maj

25.maj 2011. – Tuzla

Dan mladosti i ove godine provodim u Tuzli. Samo se dan mladosti ovde malo drugačije obeležava, čitajući imena 71 žrtve. I možda bi meni bilo mnogo lakše da mogu da kažem „žrtve rata“. Ali Tuzla te večeri nije bila u ratu. Bio je to 25. maj 1995. godine pred kraj rata. U 20.55 u sam centar grada pala je granata. Ubila je 71 mladu osobu, čije je prosek godina bio 23. Tog Dana mladosti u Tuzli je mladost ubijena.

Odlazak na komemoraciju u Tuzlu za mene je nezaobilazan svake godine. Jer Tuzla je grad koji me je naučio da ljudskost može da nadjača želju za osvetom. Ovaj grad na zrnu soli je po prvi put u meni probudio nadu da bolje sutra postoji. Ni zbog čega drugog, već zbog načina na koji su se svake godine meštani Tuzle ophodili prema nama.

Polažući i ove godine cveće na kapiju, probudio mi se osećaj da je na meni da se izvinim. Jer mnogi od ovih ljudi su poginuli sa godina koliko ja imam sada. Oni nikada neće imati šansu da naprave greške u životu. A neće ni nikada dobiti šansu da te greške isprave. Njima je prekinut život, baš onda kada je život tek trebao da počne. Da su preživeli još samo malo, rat bi se brzo završio. I oni bi i dalje šetali ispred Kapije, centrom Tuzle. Oni nisu morali da umru, da bi mi živeli.

Ja sam živa. U najboljim godinama svog života. Radim šta god poželim, jer taman imam onoliko godina da mogu da radim šta god poželim, a da posledice ne osećam. Oni su izašli u grad i jednostavno su umrli. Ubijeni. Bez mogućnosti bilo šta da urade i bilo šta promene. U jedno trenutku ih je bilo, u sledećem više nisu postojali. Eto to su im uradili.

Lejla Atiković je to veče bila u gradu, jer su je roditelji ostavili samu kod kuće.

Edina Ahmetašević imala je godina koliko i ja sada.

Adnan Hujdurović Kindže nikada nije dobio vreme da se zaboravi taj nadimak.

Sandro Kalesić je imao samo tri godine.

Dijana Ninić je preminula pred zoru. Uprkos tome što se cela Tuzla molila za njen život.

I tako još 66 ljudi koji su rođeni ovde. Koji su imali svoju priču, dušu, život pred sobom… Živeli pod istim nebom kao i ja.

Imali su mladost i ceo svet na dlanu. Ono što mi imamo danas. Njima je život oduzet, ali je zato nama pružena mogućnost da obezbedimo da se ovo nikada više ne ponovi. Pružena nam je mogućnost da pamtimo Tuzlansku mladost i da obećamo sebi da ćemo svaki dan zahvaljivati što smo živi. I da je život previše vredan da ga tako lako izgubimo za rat. I da nikada ne zaboravimo 71 mladi život, koji smo dozvolili nekome da oduzme.

I sve dok građanima Tuzle naša posta nešto znači, mi ćemo dolaziti. Jer na kraju krajeva, to je najmanje što možemo da učinimo.

„Ovdje se ne živi, samo da bi se živelo. Ovdje se ne živi, samo da bi se umrlo. Ovdje se i umire, da bi se živjelo“

2 reagovanja to “„Ovdje se i umire, da bi se živjelo“”

  1. Vukovi sa Drine jun 4, 2011 u 11:44 am #

    Kad si vec bila u Tuzli, mogla si da napises koju i o tuzlanskoj kolonii u kojoj su stradali tvoji goloruki vrsnjaci na odsluzenju vojnog roka pri dogovorenom mirnom povlacenju iz Tuzle. Mogla si koju i o Sarajevskim Srbima koji su stradali u tom gradu od strane muslimana. Nije bilo na odmet napisati par reci o selima iz Bratunackog okruga u kojima su Srbi masakrirani na naj odvratnije nacine. Takodje od strane tih „nezasticenih“ i „postenih“ muslimana. Rat uvek ima 2 strane medalje i, veruj mi, nista nije crno-belo niti se moze postaviti u sablon good guy-bad guy.

    • hidden sun jun 4, 2011 u 5:59 pm #

      Ja se suočavam sa onim što je počinjeno u moje ime. U ime moje države. Ne podištavajući nijedan život.

Ostavite odgovor

