Life without heart, my trip to Kosova

23 jul

Kosovo dan I

Silazim niz stepenice sa prevelikim koferom, jer danas je dan kada odlazim na Kosovo na tri nedelje. Smejem se, jer je to jedini način da ne plačem. Mama po hiljaditi put pokušava da me odgovori od odlaska, govoreći neke čudne stvari. „Ali mama ja sam već bila Dole“.  „Da ali sada će Medjunarodni sud da kaže svoje…“ Ja čujem BAL BLA BLA. Jer koliko god sam svesna situcije, ništa ne može da me spreči da odem na Kosovo.

Ulazim u minibus i moje putovanje počinje. Negde pola sata od Beograda pokupili smo grupu ljudi, koja je pokisla usled oluje. Onako već bučni, počinju da psuju vozača jer kasni. „Sramota, mi da kisemo, jer on ne može da pomeri svoje dupe.“ Razmišljam o tome kako smo nuačeni da uvek krivimo druge zbog svoje nesnalažljivosti. Put se nastavlja.

Ubrzo jedna putnica započinje razgovor sa ostalim putnicama i prepričava ceo svoj život, naravno sve sa tri padeža i u jednom vremenu. Ubrzo saznaju kako su povezani preko desetog kolena i kako im rodjaci žive tu u kraju, a njena baš snaja je predavala u školi unucima ove druge. Povezani su na bezbroj načina, ali jedna stvar im je svima zajednička: teško se živi na sve strane.  Razmišljam kako je nekoliko dana pre toga Latinka Perović rekla da može da zamisli Srbiju sa boljim putevima i dobrim fabrikama, ali ne može da zamisli Srbiju sa ljudima koji ispravno razmišljaju. Shvatam da ja još uvek ne mogu ni da zamislim Srbiju sa boljim putevima ili ikakvim fabrikama.

Moje putovanje se nastavlja, tu i tamo tišinu prekine poneki komentar ili melodija Nekog srpskog kola, kao zvono na telefonu, a Srbi kao glasan narod ne znaju tiho ni u minibusu da pričaju telefonom. Tako da dok smo stigli do granice znala sam tačno ko je koga zvao i zbog čega.

Slušajući ex-Yu hitove došli smo do kraja velike kolone kola koja čekaju da predju granicu. Mada, naš vozač je procenio da mu se suviše žuri, tako da je celu kolonu pretekao. Ma ko će da primeti?

Granica. Granica. Granica.

Granica nije ono što je nekada bila, vrlo je moderna i isto toliko spora. Napravili su par kućica i zaposlili par standrdno nadrkanih graničara i eto ti Granica. Svaka kućica imam vrlo moderne komjutere kupljene verovatno od 1.2 biliona evra koje je Kosovska vlada dobila, a opet morali su uzmu deset evra od jednog bračnog para koji je nosio sa sobom mašinu za šivenje. Na granici se nepotrebno mnogo zadržavamo i poprilično je haotično, ali Kosovo je nova država pa im je valjda oprošteno.

I eto posle pola sata ja sam se našla u (od nas još uvek, ne piriznatoj) državi Kosovo.  Ubrzo sam se našla u čudu. Godinu dana je prošlo od kada sam poslednji put bila na Kosovu  i mogla sa da primetim neverovatan napredak. Na sve strane se grade putevi, mostovi, fabrike. A Srbija ne može jedan most u Beogradu da napravi godinama (sem u vreme izbora, kada nekoliko mostova niče u svakom političkom govoru). Istina jeste da Kosovo dobija mnogo više para i istina je da na Kosovu i dalje postoji mnogo korupcije, ali napredak se vidi i oseća. Takodje je i istina da je Srbija daleko razvijenija nego Kosovo, ali naš napredak je mogao daleko da bude veći, samo da postoji politička elita koja to želi. Politička elita koja se ne plaši da kaže istinu samo zato što misli da u tom slučaju neće biti reizabrana na izborima.

U jednom trenutku dolazimo do benziske pumpe, prekoputa koje me čeka automobil koje treba da me odveze u Dom. Vozač ostavlja mene i jednu ženu na Toj benziskoj pumpi i mi treba SAMO da predjemo ulicu sa preteškim koferima, a to je uprincipu nemoguća misija jer jedna od stvari koja na Kosovu ne funkcioniše je upravo zakon o saobraćaju. Smejem se u sebi jer moja mama je bila ubedjena da će me teroristi ubiti, a ne da ću poginuti prelazeći ulicu. Na svu sreću Gospodje koja je izašla sa mnom je odlučla da mu pomogne da predjem ulicu. Tada sam se setila stvri koje volim kod srpskog mentaliteta.

Na vreme sam stigla u dom i smestila se. Zaspala sam znajući da postoji Razlog, zbog koga sam ovde došla. I znala sam da imam tri nedelje da ga otkrijem.

Ostavite odgovor

